Thursday 7 April 2011

PRN Sarawak : Penggunaan Kalimah Allah Oleh Orang Yang Jahil

Ternyata orang kafir ni masih tak reti-reti juga isu nama Allah dari sudut pandangan kita.  Dari blog LKS seorang penulis (yang mendapat restu LKS kerana artikelnya disiar dalam blog LKS ) cuba menghentam pendirian mufti Selangor yang menegur Najib dalam soal alKitab.

Antara lain penulis itu N.H.Chan mendakwa tidak ada kontroversi langsung tentang penggunaan nama Allah. Dan artikelnya bersandarkan pengetahuan ceteknya yang mengatakan perkataan 'God' dalam Omputeh bermaksud 'Allah' dalam Bahasa Malaysia. Ni yang kita duk bising ni panggil apa kalau bukan kontroversi ? Kenapa tidak ada pihak, baik kafir maupun kerajaan yang mahu mengajak puak Islam pula berbincang ?

Mengenai terjemahan Allah, cuba pergi ke kamus di  http://www.freemorn.com/en/index.html?pname=asian&aname=malay&fname=dict_ms&word= dan taip perkataan 'god' dan jawapan yang diberi adalah 'tuhan' . Sama je kalau pakai g kecil atau G besar.

Jadi kamus mana yang mamat tu pakai mengatakan God bila diterjemahkan adalah Allah ? Kat situ saja mamat tu dah salah, jadi tak payah baca seterusnya penulisan beliau kerana yang lain tu semua berdasarkan God  Kristian adalah sama dengan Allah.

Dalam artikel saya yang lepas - http://dinturtle.blogspot.com/2011/04/isu-bible-melayu-lagi-perkataan-yang.html saya carikan perkataan2 yang diharamkan oleh Enakmen Syariah digunakan dalam penerbitan ugama lain, didal alKitab. Enakmen2 tersebut ada disini -

 Undang-Undang Membendung Pengembangan Agama-Agama Bukan Islam Di Kalangan Masyarakat Islam ( Dari http://www.onmalaysianlaw.com/2010/01/sekatan-penyebaran-agama-bukan-islam-di.html )


Berdasarkan kuasa yang diberi di bawah Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan, sembilan badan perundangan negeri telah menggubal undang-undang untuk mengenakan sekatan terhadap agama-agama bukan Islam. Undang-undang ini adalah seperti berikut:


(1) Terengganu: Enakmen Kawalan Dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Terengganu, 1980 (Enakmen No 1/1980)


(2) Kelantan: Enakmen Kawalan Dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Kelantan, 1981 (Enakmen No 11/1981)


(3) Kedah: Enakmen Kawalan Dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Kedah, 1988


(4) Melaka: Enakmen Kawalan Dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Melaka, 1988 (Enakmen No 1/1981)


(5) Perak: Enakmen Kawalan Dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Perak, 1988 (Enakmen No 10/1988)


(6) Selangor: Enakmen Kawalan Dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Selangor, 1988 (Enakmen No 1/1988)


(7) Pahang: Enakmen Kawalan Dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Pahang, 1989 (Enakmen No 5/1989)


(8) Negeri Sembilan: Enakmen Kawalan Dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Negeri Sembilan, 1991


(9) Johor: Enakmen Kawalan Dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Johor, 1991 (Enakmen No 12/1991)

Kalau yang ada masa tu, silalah klik dan baca artikel tersebut. Mudah difahami. Juga dari sana ada dinyatakan perkataan2 yang diharamkan ugama lain pakai -

5. Batasan Terhadap Kegunaan Istilah Islam



Jika seseorang dalam apa-apa tulisan yang diterbitkan, atau dalam apa-apa ucapan atau pernyataan awam atau dalam apa-apa ucapan atau pernyataan yang ditujukan kepada mana-mana perhimpunan orang, atau dalam apa-apa ucapan atau pernyataan yang diterbit atau disiarkan dan yang pada masa ucapan atau pernyataan itu dibuat dia tahu, atau secara munasabahnya patut tahu ianya akan diterbitkan atau disiarkan, menggunakan mana-mana perkataan yang disenaraikan dalam Bahagian 1, Jadual kepada Enakmen Agama Bukan Islam Selangor, atau apa-apa perkataan terbitan atau variasinya, untuk menyatakan atau memperihalkan sesuatu fakta, kepercayaan, idea, konsep perbuatan, aktiviti, perkara atau hal mengenai atau berkaitan dengan sesuatu agama bukan Islam, maka orang itu membuat suatu kesalahan di bawah seksyen 9(1). Jika orang kena tuduh itu disabitkan kesalahan, dia boleh dikenakan denda tidak melebihi RM 1,000. 20


Ada 25 perkataan yang dilarang digunakan bagi maksud seksyen 9(1) dan perkataan-perkataan ini adalah seperti berikut:


Allah, Illahi, Firman Allah, Wahyu, Rasul, Iman, Fatwa, Imam, Ulama, Mubaligh, Dakwah, Nabi, Hadith, Syariah, Injil, Sheikh, Ibadah, Qiblat, Salat, Kaabah, Haj, Khalifah, Kadi, Mufti, Wali.


Di bawah seksyen 9 (2), seseorang yang tidak beragama Islam adalah melakukan kesalahan jika dia, dalam keadaan yang dinyatakan dalam seksyen 9(1) menggunakan perbahasaan yang disenaraikan dalam Bahagian II, Jadual kepada Enakmen Selangor. Tidaklah menjadi kesalahan jika perbahasaan tersebut digunakan sebagai petikan atau rujukan. 21


Ada 10 perkataan yang dilarang digunakan bagi maksud seksyen 9(2) dan perkataan itu adalah seperti berikut:

Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillallah, Walillahilham, Allahu Akbar, Insyallah, Astaghfirullahal Azim, Tabaraka Allah, Masyaallah, Lahaula Walaquata Illabillahilaliyil Azim.


Semua kesalahan dan kes-kes di bawah Enakmen Agama Bukan Islam hendaklah disifatkan sebagai kesalahan-kesalahan boleh tangkap (seizable offence) dan kes-kes boleh tangkap bagi maksud Kanun Prosedur Jenayah 22 Pegawai bertauliah boleh menyiasat kesalahan di bawah undang-undang ini dan boleh menangkap tanpa waran mana-mana orang yang disyaki telah melakukan mana-mana kesalahan itu 23 Kes-kes berkenaan akan dibicarakan oleh seorang Majisteret.

Jadi salah ke Mufti Selangor, Mufti Perak, PEMBELA dan orang Islam  lain jika kita merujuk kepada undang2 negara kita sendiri sebagai asas mempertikaikan kesahihan Formula 1Malaysia yang dinyatakan oleh Deris Jaler ?


Rujuk artikel blogger satD KLIK untuk lebih info dan  kalau lagi rajin boleh baca undang2 ni - http://www.agc.gov.my/Akta/Vol.%2012/Act%20574.pdf Section 295-298

No comments:

Post a Comment